واکر چیست ؟

واکر یکی از وسایل مهم و در واقع فریم‌هایی برای کمک به راه رفتن افراد سالمند، معلول، بیمار و یا افراد در حال بهبودی بعد از عمل جراحی است، که در هنگام پیاده روی به پشتیبانی و کمک اضافی احتیاج دارند.

واکر در بیمارانی به کار می رود که قدرت عضلات اندام تحتانی و در واقع قدرت و توانایی راه رفتن در آنها کم شده باشد، یا نتواند در هنگام ایستاده تعادل خود را حفظ کند و… همچنین مواقعی که دامنه حرکتی مفصل ران یا زانو یا مچ پای آنها کم شده، درد و یا ناپایداری مفصلی دارند و یا اختلال در تعادل دارند این وسیله می‌تواند برای آنها کمک کننده باشد.

در بسیاری از بیماران پزشک اجازه راه رفتن بر روی اندام مشکل‌دار را تا مدتی نمی‌دهد، از طرفی در بعضی از بیماران نیز بسیار مهم است که بعد از درمان آسیبی که به اندام تحتانی یا لگن آنها رسیده یا عمل جراحی که برای آنها انجام شده، هرچه زودتر راه بروند.

بنابراین در این مدت بیمار باید از واکر یا عصا استفاده کند. واکرها به دلیل داشتن چهار پایه، نسبت به عصا در حفظ تعادل کمک بیشتری می‌کنند و پایدارتر هستند.

بیشتر واکرها از فلزی با وزن سبک مانند آلومینیوم ساخته شده‌اند. واکرها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. بسیاری از آنها می‌توانند برای نگهداری راحت‌تر، جمع شوند.

به طور کلی موارد استفاده از واکر را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

۱- کمک به راه رفتن:

واکر به کسانی که در هنگام راه رفتن تعادل ندارند و یا دچار مشکل هستند بسیار کمک می‌کند. استفاده از واکرها باعث می‌شود، در افرادی که با راه رفتن مشکلاتی در نواحی کمر، ستون فقرات، لگن و … آن‌ها ایجاد می‌شود، تا حد زیادی جلوگیری شود و یا روند آن را کند کنند.

۲- کاهش درد در اندام تحتانی:

زمانی که اندام‌هایی مانند لگن، ساق پا، زانو و… دچار درد می‌شوند، این وسیله به بیمار کمک می‌کند تا در حین معالجه فشار از روی این قسمت‌ها برداشته شود تا آسیب نبینند.

۳- عمل جراحی و توصیه پزشک:

افرادی که به تازگی عمل جراحی در قسمت تحتانی انجام داده‌اند، برای سرعت بخشیدن به روند بهبود باید تحت نظر پزشک هرچه سریع‌تر اقدام به راه رفتن کنند، که واکرها این امکان را برای بیمار میسر می‌کنند.

انواع واکر

واکر ساده یا استاندارد:

واکرهای استاندارد ابتدایی‌ترین و محبوب‌ترین نوع واکر بوده، که دارای ۴ پایه بدون چرخ است و به آن‌ها واکر قدم رو نیز می‌گویند.

برای حرکت کردن با این نوع واکر فرد باید کاملاً آن را بلند کرده، چند سانتی متری به جلو ببرد و بعد خود را به سمت واکر بکشاند.

واکرهای استاندارد شامل یک چهارچوب ساده فلزی با چهار پایه قابل تنظیم هستند، که اجازه می‌دهد آن را به ارتفاع مطلوب برای فرد تنظیم کرد.

این واکر ارزان، سبک وزن و با دوام است، بیشتر مناسب استفاده در منزل بوده و بهتر است برای مسافت‌های کوتاه یا اگر ثبات اصلی‌ترین نگرانی است از آن استفاده شود.

میزان تحرک با این نوع واکر کم است و باید بر روی سطوح صاف (بدون ناهمواری) استفاده شود. همچنین برای افراد سالخورده با عدم حفظ تعادل بسیار مناسب است.

مدل دیگر این واکرها واکر پله‌ای است، که این مدل به دلیل داشتن دو دسته در ارتفاعات مختلف (پله‌ای)، برای نشستن و برخاستن بر روی صندلی یا توالت فرنگی بسیار مناسب است.

بعضی از واکرهای ساده امکان جمع شدن (مدل تاشو) را نیز دارند، که حمل و نقل آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

واکر دو چرخ:

این نوع واکر مثل واکر استاندارد است، با این فرق که در دو پایه‌ی جلویی خود چرخ دارد. وجود چرخ باعث می‌شود، این واکر برای استفاده بیرون از منزل مناسب باشد.

چرخ‌ها به شخص اجازه می‌دهد، در هنگام حرکت کردن واکر را به جای بلند کردن به جلو هل دهد و دیگر نیاز به بلند کردن آن نداشته باشد.

واکرهای دو چرخ، دارای چرخ در قسمت دو پایه جلویی و نوک لاستیکی روی پایه‌های عقب است. فرد می‌تواند وزن خود را هنگام حرکت روی واکر بیندازد و پایه‌های نوک لاستیکی مانع از چرخش و غلتیدن آن می‌شود.

این مدل واکر برای زمین‌های ناهموار مناسب است و برای استفاده در داخل و خارج از منزل توصیه می‌شود. ولی حرکت با آن بر روی فرش می‌تواند تا حدودی سخت باشد.

این نوع واکرها برای افرادی مناسب است، که دارای تعادل متوسط تا خوب هستند. البته اگر بیش از حد به واکر وزن وارد شود، چرخ‌ها به سرعت حرکت می‌کنند و باعث از دست رفتن تعادل می‌شود.

واکر یا رولیتر ۳ چرخ:

واکری که ۳ چرخ دارد، استفاده از آن برای افرادی که عضلات تحتانی آنها تحلیل رفته و نیاز به استفاده مداوم از واکر دارند، مناسب‌تر و آسان‌تر است.

شکل ظاهری واکرهای سه چرخ با واکر نوع ۴ چرخ آن فرق دارد. آنها یک شکل مثلثی با یک چرخ در جلو و دو چرخ در پشت دارند. این رولیترهای ۳ چرخ برای جلوگیری از حرکت بر روی دسته‌های خود دارای ترمز هستند.

این واکرها کوچک‌تر از واکرهای ۴ چرخ هستند و شکل مثلثی آن‌ها اجازه مانور بیشتری را به فرد می‌دهد. با این حال، دارای صندلی نیستند ولی خوشبختانه بیشتر آنها یک سبد ذخیره سازی نیز دارند.

بعضی از مدل‌های رولیتور ۳ چرخ قابلیت جمع شدن نیز دارند، حمل و نقل رولیتور تاشو بسیار آسان است.

واکر یا رولیتر ۴ چرخ:

استفاده از واکری که ۴ چرخ دارد، برای افرادی که عضلات تحتانی آنها تحلیل رفته و نیاز به استفاده مداوم از واکر دارند و همچنین برای افرادی که نیاز به حفظ تعادل خود ندارند، مناسب‌تر و آسان‌تر است. علاوه بر این آنها انتخاب اول برای کسانی است که زمان بسیاری را در خارج از خانه سپری می‌کنند.

رولیترها ۴ چرخ در همه پایه‌های خود چرخ دارند. ۴ چرخ بودن این نوع واکر برای ارائه تحرک بیشتر است. در بیشتر این مدل‌ها دسته‌ها ترمز دارند که با فشار دادن فعال می‌شوند. گاهی نیز دارای صندلی برای استراحت و سبد برای قرار دادن وسایل شخصی است.

نحوه اجاره واکر در شیراز چگونه است؟

برای اینکه بهترین واکر ها را در شهر شیراز اجاره کنید کافیست با کارشناسان ما در مرکز پرستاری آراد شیراز با شماره 07132343515 تماس گرفته و واکر مناسب را انتخاب کنید.