واریس چیست و چه علائمی دارد؟

واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در حال حاضر در بین خانم‌ها و آقایان بسیار رایج شده است، نام این بیماری از واژه‌ لاتین واریکس گرفته شده که به معنای پیچ خورده است. واریس مانند تمامی بیماری‌ها دارای علائمی است که برخی از آن‌ها در فرد بیمار ظاهر می‌شود. این بیماری در دسته‌ بیماری‌های عروقی جای می‌گیرد که چیزی حدود ده الی بیست درصد مردم به آن مبتلا می‌شود. همان طور که اشاره شد برخی از علائم واریس در برخی از افراد ظاهر می‌شود و در برخی دیگر ظاهر نمی‌شود. برای دریافت اطلاعات ببشتر درمورد بیماری واریس و علائم آن، ما را تا پایان همراهی کنید.

معرفی بیماری واریس

همان طور که گفته شد این بیماری یک بیماری کاملا عروقی است که پاها را درگیر می‌کند. سیاهرگی درون پا وجود دارد که کار انتقال خون به قلب را انجام می‌دهد. زمانی که فرد به واریس مبتلا می‌شود این سیاهرگ با گشادی و درازی روبرو می‌شود. این بیماری بیشتر در زنان با سنین چهل الی چهل نه سالگی دیده می‌شود. همچنین زنان نسبتا بیش‌تر از مردان، به این بیماری مبتلا می‌شوند. زمانی که فردی به واریس مبتلا می‌شود می‌توان سیاهرگ آن را در بخش‌های بیرونی یا همان سطوح پا با چشم مشاهده یا حتی آن را با دست لمس نمود. بیش‌تر مراجعه کنندگان دچار مشکل واریس، با لیزر درمان خواهند شد.

دلیل ایجاد واریس چیست؟

سیاهرگی که در پا وجود دارد وظیفه‌ انتقال خون و مایعات به قلب را دارد و دارای دریچه‌هایی است. این دریچه‌ها از نقش بسیار موثری برخوردار هستند. کاملا پرواضح است که زمانی که این دریچه نتوانند فعالیت خود یعنی انتقال درست خون و مایعات و همچنین باز و بسته شدن دریچه‌ها را به خوبی انجام دهد، دچار اختلالات و ضعف‌هایی می‌شود. به وجود آمدن این اختلالات باعث می‌شود که خون و مایعات در قسمت‌های پایینی بدن یا همان پاها بدون گردش بمانند و باعث گشادی و درازی سیاه رگ و در نهایت ابتلای فرد به بیماری واریس شود.

این بیماری معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد. ایستادن مکرر، بی‌حرکتی، افزایش وزن و افزایش فشار که اکثرا در افراد با سنین بالا دیده می‌شود عوامل اصلی به وجود آمدن این بیماری هستند که به طور معمول در افراد میانسال و بزرگسال دیده می‌شود. به جز عوامل گفته شده در بالا بارداری، مشکلات ژنتیکی و بیماری رگ‌های خونی در ایجاد این بیماری سهیم هستند. برخی از علائم واریس شامل ورم پاها، زخم شدن پاها، تغییر رنگ پوست، دردهای عضلانی، خستگی و… می‌شوند.

واریس پا چه علائم ظاهری دارد؟

  • برجستگی رگ‌هایی زیر سطح پوست به رنگ آبی تیره یا بنفش
  • رگ‌هایی پیچ خورده و برآمده همچون خوشه‌هایی پیچ و تاب خورده
  • درد، فشار و احساس سنگینی در محل واریس (در صورت شدید بودن عارضه)
  • بیرون زدگی رگ‌ها و تورم ناحیه واریس
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی در ناحیه ران و ساق پا خصوصا در شب
  • خارش خفیف
  • ورم شدید در صورت اختلال شدید در گردش خون
  • احساس درد شدید حین نشستن و ایستادن طولانی
  • کبودی و قرمزی محل واریس پا
  • زخم‌های واریسی (در صورت شدید بودن عارضه که به سادگی نیز این زخم‌ها درمان نمی‌شوند)
  • ترومبوز وریدی عمیق (در صورت حاد بودن واریس پا)

برخی علائم که بعد از به وجود آمدن به راحتی برای شما قابل مشاهده هست  همچون:
  • سیاهرگ های قابل مشاهده: بارزترین علامت واریس ظاهر شدن سیاهرگ های قابل مشاهده، متورم و پیچ خورده روی پاها است. این سیاهرگ ها ممکن است به رنگ آبی یا بنفش باشند و ممکن است برجسته یا برآمده به نظر برسند.
  • پا درد: برخی از افراد مبتلا به واریس ممکن است درد مبهم و دردناکی را در پاهای خود تجربه کنند، به ویژه پس از ایستادن برای مدت طولانی.
  • گرفتگی ساق پا: گرفتگی یا احساس سفتی در پاها نیز می تواند از علائم واریس باشد.
  • تورم: تورم مچ پا و پا می تواند در نتیجه واریس ایجاد شود، زیرا خون در پاها جمع می شود و باعث تجمع مایع می شود.
  • خارش: برخی از افراد مبتلا به وریدهای واریسی ممکن است خارش را در اطراف وریدهای آسیب دیده تجربه کنند.
  • تغییرات پوستی: در برخی موارد، واریس می‌تواند باعث تغییراتی در رنگ و بافت پوست اطراف سیاهرگ‌های آسیب‌دیده مانند خشکی، تغییر رنگ یا ضخیم شدن شود.
  • خستگی: افراد مبتلا به واریس ممکن است در پاها احساس خستگی یا سنگینی کنند.

روش تشخیصی واریس پا

با اینکه علائم واریس تا حد زیادی می‌توانند به تشخیص آن کمک کنند، اما تشخیص این عارضه در نهایت باید توسط پزشک متخصص قلب و عروق انجام شود. چرا که واریس در عین سادگی، می‌تواند پیچیده و مشکل باشد. همچنین علائم آن برای هر یک از انواع واریس متفاوت است. متخصص باید ابتدا با استفاده از روش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی و …، نوع واریس و شدت آن را شناسایی کند.

تاثیر جوراب واریس در درمان واریس 

 جوراب واریس هم برای پیشگیری و هم برای درمان واریس به کار برده می‌شود. جوراب واریس با قابلیت اعمال درجات متفاوت فشار عرضه می‌شود. به بیماران مبتلا به نارسایی وریدی متوسط غالباً توصیه می‌شود که از جوراب واریسی با فشار محکم 20 ـ 30 میلی‌متر جیوه استفاده کنند. به بیماران توصیه می‌شود که هر روز از جوراب واریس استفاده کنند. به این ترتیب که جوراب واریس را صبح بپوشند و شب قبل از خواب دربیاورند. البته جوراب سفید “ضدآمبولی” که در بیمارستان به بیماران داده می‌شود، فشاری کمتر از 20 میلی‌متر جیوه را وارد می‌کند و برای بیماران مبتلا به نارسایی وریدی همراه با علائم دردناک کافی نیست.

درمان جراحی (بستن سیاهرگ‌های واریسی)

وقتی پزشک رگ واریسی را می‌بندد، جریان خون به رگ‌های دیگر منتقل می‌شود و رگ بسته شده به تدریج از بین می‌رود.

درمان پیشگیرانه از واریس

در مراحل ابتدایی اختلال واریس و یا پس از به‌کارگیری روش‌های درمانی قطعی می‌توان با برخی از راهکارها از عود مجدد این بیماری جلوگیری کرد. برخی از این روش‌ها که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان درمان سریع واریس در خانه یاد کرد عبارت‌اند از:

  • ورزش منظم: ازآنجایی‌که عضلات و رگ‌های پا برخلاف جاذبه زمین عمل می‌کنند تا خون را به سمت قلب هدایت نمایند به قدرت زیادی نیاز دارند. هر ورزشی که عضلات پا را تقویت کند در جلوگیری از واریس مؤثر خواهد بود. 
  • کاهش وزن: اضافه‌وزن و چاقی فشار زیادی به پاها وارد می‌کند. در نتیجه کاهش وزن می‌تواند از ایجاد رگ‌‌های واریسی جلوگیری کند و هم‌زمان احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سکته مغزی را بکاهد.
  • پرهیز از نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی‌مدت: اگر شغل شما مستلزم نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی‌مدت است، زمان‌هایی را برای استراحت دادن به خود در نظر بگیرید و با تغییر وضعیت در پیشگیری از ایجاد رگ‌های واریسی مؤثر واقع شوید.
  • خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ: لباس‌ها به‌ویژه شلوارهای تنگ فشار زیادی به پاهای شما وارد می‌کنند. پس از پوشیدن این نوع لباس‌ها بپرهیزید.
  • بالا نگه‌داشتن پاها: برای این که جریان خون از پا به سمت قلب بهبود یابد، در هنگام نشستن پاها را بر روی صندلی یا چهارپایه قرار دهید.
  • استفاده از جوراب واریس: جوراب واریس می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری و بهبود رگ‌های واریسی داشته باشد.